Thursday, November 25, 2010

Siri cerita rakyat : Sang Kancil dan Sang Buaya








Antara cerita rakyat yang paling gua taksub dan teruja masa zaman gua kecik-kecik dulu.
Jalan cerita yang penuh emosi, lengkap dengan pengajaran yang amat berguna buat gua
masa gua kecik-kecik untuk gua menempuh zaman remaja gua. Cuma ending agak kote sikit.

Cerita di mulakan dengan pengenalan kepada watak-watak dalam hutan serta penguasaan puak-puak buaya terhadap sekalian makhluk haiwan yang lain.
Okey tak payah gua nak bagi nama kat sekor-sekor buaya, buang masa je gua nak pikir, gua terus pada niat hero kita, sang kancil, dalam usaha beliau sangap nak makan buah yang terletak di seberang sungai.

Sang kancil mendapat satu idea, yang pada masa gua kecik-kecik dulu gua rasa antara idea yang paling gua impress gila-gila. Gua cuba aplikasikannya dekat kedai runcit kampung gua, tapi gua bukan dapat makan buah, gua dapat makan penampar. Lalu, akibat kebodohan makhluk yang bernama sang buaya ni, dapatlah sang kancil melintas sungai. Tapi malangnya, ending agak bangsat, tak pasal-pasal wujud watak monyet pulak yang berjaya memakan buah-buahan disitu.
Kancil dapat apa ??
Haram jadah apa buah pun tak dapat makan.

So kesimpulannya? monyet menang. Kancil? Ya, kekal sebagai si penipu. Buaya? loser.

Okey cukup gua cerita apa yang terjadi. Tak kisahlah siapa yang dapat makan buah, sekurang-kurangnya storyline nya lagi bagus dari cerita bangang skyline.

Based on klip di atas, ada beberapa kesimpulan yang gua dapat faham hasil pengalaman hidup gua, yang berkaitan dengan klip di atas.


1. Kepandaian sang kancil, tetap ada kurangnya.


Gua tak nafikan, sang kancil adalah simbol kepandaian yang telah di install kedalam otak masyarakat melayu sejak zaman piala HMS Malaya ditukarkan nama kepada Piala Malaysia.
Dalam video klip tersebut di paparkan bagaimana kancil yang pada mulanya ingin melintas sungai, tapi telah di nasihatkan oleh ikan supaya jangan melintas kerana air sungai itu sangat dalam. So gua pelik. Menipu buaya pandai, tapi cuba memahami tahap kedalaman sungai, tak reti? So disini gua fahamlah, tak semua manusia akan expert atau dalam bahasa sepanyol, hustler dalam semua bidang. Gua tak nafikan ada member-member gua expert dalam macam-macam hal, tapi tak expert dalam semua hal.

So macam kancil, beliau expert dalam menipu, tapi dalam menilai tahap kedalaman sungai beliau failed. So beliau amat rendah diri dan menurut sahaja cakap ikan yang telah memberi nasihat pada beliau. So far setakat ni, mana-mana member gua yang masih rapat dengan gua, tak ada yang "buat-buat terrer" (bak kata Aie) sangat. Alhamdulillah. Bukan tak ada member gua yang buat-buat terrer ni, ada , tapi sorrylah, gua tak berkenan nak member dengan lu rapat-rapat.
Tapi gua tak kisah pun, dah tu perangai dia. baik gua layan youjizz dari pikir pasal dia punya perangai.



2. Kebodohan sang buaya.

Ya, dalam klip di atas ditonjolkan sang buaya amat bodoh sebab kena tipu.
Apa yang membuatkan Sang Buaya ditipu? yeap , semuanya untuk makan.
Apa kaitan makan dengan hidup gua? Tak ada kaitan kalau di anggap makan sahaja semata-semata. Tapi 'makan' disini kalau diperhatikan adalah berkait rapat dengan keinginan .
Yess, desire. Desire yang melampau-lampau yang akhirnya transform jadi tamak.

Tak salah mau tamak. Tapi kalau tamak yang masih dalam kawalan, tak mengapalah. Itu sangat bagus dan agak digalakkan.

Tapi tamak dalam pengalaman hidup gua ni lain sikit. Apa yang gua tamak?
Tak payah lah gua cerita satu persatu, sampai raya tahun depan pun tak habis.
Tapi memang gua admit gua memang pernah tamak lengkap sekali dengan pakej tambahan iaitu membazir dan bila digabungkan ia dinamakan tak bersyukur.

So itu adalah salah satu sifat buruk gua yang cuba gua nak kurangkan slow-slow.
Gua syak pasal gua ada sifat ni yang membuatkan gua susah nak dapat makwe sampai ke sudah.
Tamak ni bila dipecah-pecahkan akan ada satu sifat yang dinamakan memilih dalam mencari makwe.

Ya jujur gua cakap, gua agak memilih. Buat apa gua nak sorok-sorok sifat gua.
Kalau itu sifat gua, gua cakap terus terang. Tak suka? pegi mampus.



So kesimpulannya gua kena berubah untuk sifat gua yang buruk-buruk tu.
Gua harap 1 day gua dapat buang sifat-sifat celaka tu dalam usaha nak mengejas Emma Watson dan gua juga harus belajar magic di sekolah kebangsaan hogwarts dalam usaha gua merealisasikan impian murni gua tu.



Sekali lagi gua tonjolkan, pembakar semangat gua .





















No comments:

Post a Comment

RUNGUTAN LU ORANG